ΑΡΘΡΟ ΣΤΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΥΠΟ

Όλοι όσοι εξειδικεύονται στον τουριστικό κλάδο διεθνώς συνηγορούν στην εκτίμηση ότι η εικόνα υπευθυνότητας και σοβαρότητας που επέδειξε η Ελλάδα στη διαχείριση της πανδημίας, είναι ίσως το πολυτιμότερο «όπλο» για το επόμενο στοίχημα: Την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση του “Brand Eλλάδα”, ως έναν από τους ασφαλέστερους προορισμούς που ταυτόχρονα διακρίνεται για την αποτελεσματικότητα, την αλληλεγγύη και κυρίως την υπευθυνότητα.  Στόχο, για την οποίον εργάζονται με συνέπεια και ταχύτητα και το υπουργείο Τουρισμού με τον ΕΟΤ. Το πρώτο στοίχημα είναι να περάσουμε ταχύτατα από την  «Ελλάδα, ήλιος και θάλασσα» στο «Πάμε Ελλάδα όλον τον χρόνο. Αυτό προϋποθέτει ότι θα αποβάλλουμε την έννοια της  παραδοσιακής «τουριστικής σαιζόν» και θ΄ αρχίσουμε να σχεδιάζουμε την τουριστική χρονιά των 12 μηνών και 4 εποχών, επενδύοντας στο προϊόν και την  περιοχή. Αυτό, εξάλλου ήταν και το κεντρικό στοίχημα των πετυχημένων διαφημιστικών εκστρατειών  “Greece 365” και “Greece always in season”.

Ήδη, παγκόσμιοι τουριστικοί πράκτορες στρέφουν την προσοχή των πελατών τους προς την Ελλάδα, ως τη μικρή χώρα, με τις μοναδικές φυσικές ομορφιές που κατόρθωσε να αντισταθεί στρατηγικά στον κορωνοϊό με τις λιγότερες δυνατές απώλειες.

Είναι πασίδηλο ότι η επίδραση του «αόρατου εχθρού» στις παγκόσμιες καταναλωτικές συνήθειες θα είναι τεράστια. Αργά ή γρήγορα τα πάντα θα αλλάξουν : τουριστικές τάσεις, επιλογές τουριστικών προορισμών, καταναλωτικές επιλογές.

Σήμερα περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται  ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δυναμικής προβολής της χώρας ως ενός ασφαλούς προορισμού τόσο για γενικό τουρισμό, όσο και για εξειδικευμένο, με έμφαση στον τουρισμό ευεξίας, τον πολιτιστικό τουρισμό, τον φυσιολατρικό και γενικότερα στα ταξίδια αναζωογόνησης που έχει ανάγκη ο κόσμος μετά την εξουθενωτική εμπειρία της καραντίνας.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον ευρωπαϊκό τουρισμό, το μεγάλο ζητούμενο είναι να λειτουργήσει  η Ευρώπη  κεντρικά,  συντονισμένα και αλληλέγγυα. Ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη των υπουργών Τουρισμού της Ε.Ε.,  ζήτησε τη θέσπιση ενιαίων κανόνων για την επαναλειτουργία όλων των  μεταφορών, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής και απρόσκοπτη μετακίνηση των ταξιδιωτών της Ε.Ε, αλλά και κοινά πρωτόκολλα για αεροδρόμια, ξενοδοχεία, ΜΜΕ, εστίαση κα. Και βέβαια, τη δημιουργία Ταμείου Ανάκαμψης για τον Τουρισμό και την παροχή ευέλικτων χρηματοδοτικών εργαλείων.

Είναι κρίσιμο για τον κλάδο του τουρισμού, όποιος θέλει να ταξιδέψει να γνωρίζει τους κανόνες και τις προϋποθέσεις της επόμενης μέρας, καθώς και τα τηρούμενα πρωτόκολλα στις χώρες εξόδου και υποδοχής των επισκεπτών. Όπως κρίσιμες είναι και οι αποφάσεις για τις αεροπορικές εταιρείες που περιδινίζονται από την κρίση.

Κεντρικός μας στόχος φέτος είναι οι ασιατικές αγορές που καθώς φαίνεται, εξέρχονται πρώτες από την υγειονομική κρίση και παραδοσιακά δείχνουν τουριστικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας καθ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Στις παρούσες συνθήκες, μεγάλες προκλήσεις  αποτελούν η στήριξη και η ενίσχυση των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων σε όλη τη χώρα και η περαιτέρω ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού, με την παροχή επιπλέον κινήτρων.

Πέραν των πρώτων μέτρων που έλαβε έγκαιρα η κυβέρνηση για επιχειρήσεις και  εργαζόμενους, ενδιαφέρον έχουν οι συγκροτημένες θέσεις του ΣΕΤΕ για  μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή στο 6% και στο σύνολο της εστίασης στο 13%.

Όπως επίσης και οι μελετημένες  προτάσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων για υποστήριξη της εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν φέτος, παρέμβαση στον Αναπτυξιακό Νόμο για την υποστήριξη των υγειών επιχειρήσεων που μπήκαν σε αναπτυξιακά προγράμματα και τώρα απειλούνται με κλείσιμο καθώς και εξέταση άτοκων 20ετών δανείων για υγιείς επιχειρήσεις προκειμένου να αποφευχθεί η κρατικοποίηση ή η εξαγορά τους.

Με νωπή ακόμα την εμπειρία του 2009, η τουριστική αγορά της Ελλάδας έχει αποδείξει ότι έχει αποθέματα και δυνατότητες να αυτορυθμιστεί. Με την κατάλληλη υποστήριξη από τις δράσεις της Πολιτείας, το νέο τουριστικό μοντέλο της χώρας μπορεί να τη φέρει δυνατότερη στο προσκήνιο, καθιστώντας την  ακόμη πιο ανταγωνιστική ως  πρότυπο μεταβολής εν μέσω κρίσης.

Η πρωτόγνωρη ταχύτητα με την οποία εισήλθε η χώρα στην ψηφιακή εποχή, εν μέσω πανδημίας, συνιστά ένα ακόμα πλεονέκτημα στη επαναχάραξη μιας μακρόπνοης εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό. Απτό παράδειγμα, η ψηφιοποίηση του ΕΟΤ και το εμπνευσμένο Greece From Home, που φέρνει την Ελλάδα  στο σπίτι μας! Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις έχουν ήδη πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα στο θέμα της υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών, αλλά απαιτούνται ακόμα περισσότερα.

Ακόμα και η πιο επώδυνη ανατροπή κανονικότητας μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία, αν κατορθώσεις να «ανέβεις στο κύμα την κατάλληλη στιγμή». Αρκεί, να το πράξεις με τη δέουσα προσοχή, πίστη στις δυνάμεις σου και χωρίς εφησυχασμούς.